Thursday, 20 December 2012


 

Maafkanlah bila hati tak sempurna mencintaimu
dalam dadaku harap hanya diriMu
yang bertakhta... 



                                
Laukana bainana ya habib....

Friday, 7 December 2012

~~ PAKAIAN YANG CANTIK,....

~~~ Nabi Muhammad s.a.w telah diutuskan oleh Allah untuk membetulkan semula kehidupan manusia pada ketika itu bergelumang dengan amalan serta budaya hidup yang kotor dan sesat.Mereka bukan sahaja tidak berakhlak,malah sesat dan tandus dengan nilai-nilai perikemanusiaan yang  sepatutnya.Hal ini dijelaskan oleh Nabi dalam sabdanya yang bermaksud : " Aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak ( budi pekerti yang mulia )."  ( HR Amad )

Hadis itu memperlihatkan betapa Islam meninitikberatkan soal pembina akhlak mulia dan terpuji.Ia hendaklah menjadi pakaian manusia setiap masa khususnya ke arah mewujudkan kehidupan yang sejahtera dan harmoni dalam keluarga,masyarakat dan negara.Akhlak merujuk kepada amalan perangai dan tingkah laku yang tulus ikhlas dan bukanlah boleh dibuat-buat.

Akhlak juga merujuk kepada sikap dan keperibadian manusia terhadap Allah,manusia,diri sendiri dan makhluk lain.Sesuai dengan suruhan dan larangan serta petunjuk al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w.Ini bererti akhlak merujuk kepada seluruh perlakuan manusia sama ada berbentuk lahiriah mahupun batiniah yng merangkumi aspek amal ibadah,perckapan,perbuatan,pergaulan,kominikasi,kasih sayang dan sebagainya.

Manusia itu dinilai pada akhlak dan peribadinya,maka seebgai individu muslim mudah sewajarnya kita berusaha untuk tampil sebagai insan berakhlak kerana itu sifat sebagai hamba Allah swt dan mukmin yang sebenar.

~~ KEKAYAAN ADALAH YANG KAYA JIWANYA...

>>>  Jiwa yang kaya..

Jiwa yang kaya adalah lahir dari rasa redha dengan ketentuan Allah dan menyerahkan segala urusan hanya kepada-Nya.Kerana ia tahu bahawa apa daripada Allah adalah lebih kekal dan lebih baik.Kerana dia pilihan dan ketentuan Allah adalah terbaik buatnya.Dia juga redha dengan apa yang Allah berikan kerana dia yakin rezeki Allah tidak akan pernah habis.

Jiwa yang kaya adalah yang mengutamakan syariat dalam pengurusan hartanya.Ia lebih mengutamakan harta yang halal walaupun sedikit berbanding harta yang berlimpah-limpah,tetapi tidak pasti halal haramnya.Kerana ia lebih  yakin bahawa harta yang halal dn dicri mengikut syariat adalah lebih berkat.Maka saat itu,ia akan hidup dengan hati yang tenang dan jiwanya yang berbahagia.Pada ketika itu,ketenangan dan kemuliaan yang diterima adalah lebih berharga daripada segala perhiasan dan kekayaan di dunia.


>>> Jiwa yang miskin..

Jiwa yang miskin adalah jiwa yang tidak redha dengan ketentuan Allah,tidak pernah berasa cukup dengan apa yang Allah berikan.Bahkan sering meminta tambah dari mana sahaja yang ia boleh.Dan sekiranya apa yang dicari itu hilang atau tidak dipeolehi,ia akan bersedih dan berduka cita.Maka mereka itu bukan setakat miskin harta malah miskin juga hatinya.

Jiwa miskin juga adalah jiwa yang tidak pernah bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan.Tidak pernah berasa puas dengan kesenangan yang diterima.Sentiasa sibuk untuk memenuhi nafsu dan mencari perhiasan dunia.Mereka kaya harta tetapi jiwanya miskin.

Jiwa yang miskin juga ialah yang sanggup mengadakan iman dan mendahulukan kekayaan berbanding larangan Tuhan.Kerana ia lupa bahawa yang memegang rezeki adalah Allah.Ia juga lupa bahawa kelak akan dtanya hartanya,ke mana  ia dibelanjakan dan dari man ia mendapatkannya.

" Lihat kepada mereka yang lebih rendah daripadamu dan janganlah melihat kepada mereka yang lebih tinggi daripadamu.Maka sesungguhnya ia sangat penting supaya kamu mempertikaikan nikmat Allah ke atas mu."
( Tirmizi,kitab sifat al-Qiyamah,No,2513 )....

~~ MESEJ DARIPADA ILAHI...

----> Sebuah negara yang menguji kekuatan pasukan tenteranya dan kehebatan senjata miliknya sebenarnya sedang msenyampaikan mesej kepada negara lain bahawa mereka kuat.Begitu juga musibah yang menimpa penghuna alam ini mesej tertentu daripada Allah..

~ Renungilah hikmah di sebalik musibah seperti tersebut.....

1. Melatih agar dapat bersabar..

2. Menyucikan hati daripada sifat-sifat tercela....

3. Menguatkan iman seseorang muslim..

4. Agar manusia dekat dengan Allah...

5. Mungkin Allah rindu dengan rintihan hambanya.

6. Supaya darjat umat ditingkatkan

7. Musibah juga ditimpa akibat manusia memutuskan hubungan Allah.

8. Supaya manusia dapat mengambil pengajaran musibah tersebut.Allah berfirman : " Dan sesungguhnya kamui telah menghukum ( Firaun ) kaumnya dengan ( mendatangkan ) musim kemarau yang panjang dan kekurangan buah-buahan supaya mereka mengmbil pengajaran."

9. Musibah menguji tahap iman seseorang.

10. Indikator bahawa Allah maha perkasa dan manusia pula ialah hamba yang sangat lemah dan tidak berdaya lari daripada musibah.

11. Bagi menjadikan doa dan taubat itu betul-betul.Manusia yang baru ditimpa musibah berada dalam keadaan yang lemah dan berharap dihadapan pencipta-Nya.Ini membolehkan doa dan taubat yang tulus.

12. Membangkitkan orang yang diuji daripada kelalain atau terlalu fokus pada nikmat dunia.

13. Kadangkala orang yang ditimpa musibah akibat perbuatan orang lain.Keadaan ini dikira orang teraniaya,maka Allah telah merahmatinya dan mengurniakan doa yang dimakbul.

14. Musibah sumber pahala dan kebaikan.

15. Musibah menunjukkan bahawan dunia ini hina tiada apa-apa.Jika dibandingkan dengan akhirat.Dunia ialah hanya jambatan ke syurga atau neraka.

16. Sesungguhnya pilihan Allah adalah pilihan terbaik berbanding pilihan seorang hamba.Begitu juga musibah,ia adalah pilihan Allah buat hambanya.

17. Kadangkala manusia tidak tahu akibat sesuatu perbuatan.Dengan adanya musibah,manusia dapat mempelajari sesuatu iaitu ' akibat '.



Saturday, 1 December 2012

♥ Sepetang bersama Zikri dan Ana di teratakku...



Semalam aku dalam keluh kesah mengenangkan perancangan ku untuk mengadakan majlis tahlil arwah suami .........bila tarikh telah ku tetapkan ..bermulalah episodku untuk menjemput tetamu pada 2/12/12malam isnin nanti.....setelah semua kawan-kawanku telah ku sms terringat pulaku pada Ana teman baikku....erm~~~~~~ ape lagi aku pun terus sms dia di waktu semua tengah di ulit mimpi...aku masih lagi dgn teleponku.......aahh..tak per lah ape nak buat lagi...mata pun belum ngantuk ...aku meneruskan kerja2 yang belum tentu bila selesainya.........
 Pagi yang indah ku mengatur langkah menguruskan anak2....sehingga dapat panggilan telepon dari Ana ...rupe2nya nak datang kerumahku bersama temannya ...Zikri kawan seperjuangan arwah suamiku ....tepat kul 2.30 ptg mereka sampai.....ermmm.....seronok mendengar celoteh Ana....memang periang orangnya...membuatkan aku terhibur seketika....ermm...bila agaknya akan datang lagi aku pun tak tau...tapi kami berjanji akan berjumpe selalu.....bila masa menginzinkan..InsyaAllah.


Bersama Ana .....kunjunganmu kerumahku memang begitu megembirakan..seronok sangat berbual dgn Ana..
semua kesedihan dan kerianganmu semua akulah yang paling menjadi pendengar setiamu.....ermmm...
semoga kita berjumpe lagi di lain masa....ada masa kita jumper yer.....


Thursday, 29 November 2012

15 Amalan menghindar bala..

1- pastikan mempunyai akidah yang kuat ( beriman kepada Allah swt )

2-  Berjihad ke jalan Allah dengan penuh ikhlas..

3- Memerangi kemungkaran dann menegakkan makruf.

4- Berdoa kerana berdoa adalah senjata mukmin.

5- Menguatkan silaturrahim dengan umat islam.6- Memperbanyakkan sedekah.
7- Berkasih sayang sesama makhluk..

8- Memakmurkan rumah-rumah Allah.

9- Melakukan solat sunat dan solat tahajud.

10- Sentiasa bertaubat.

11- Bersyukur.

12- Memuliakan dan mengasihani anak yatim.

13- Sentiasa menghayati dan membaca al-Quran.

14- Berwuduk dan kekal dalam keadaan berwuduk  .

15- Berbakti kepada kedua-dua ibu bapa.


BAGAIMANA CARA MENJAUHI DARIPADA BISIKAN SYAITAN ???

~~~ Kita tidak boleh mengelakkan diri sepenuhnya daripada bisikan syaitan tetapi kita mempunyai cara untuk menjauhi daripada hasutannya seperti :

>> Mengukuhkan keimanan kepada Allah kerana syaitan akan menggangu mereka yang lalai.

>> Sering mengingati Allah kerana syaitan akan mudah menghasut sesiapa yang lalai kepada-Nya.

>> Membaca al-Quran kerana ayat-ayat suci al-Quran adalah kunci menjauhi diri daripada hasutan syaitan.

>> Memperkukuhkan diri dengan ilmu kerana syaitan mudah mempengaruhi mereka yang jahil.

>> Jangan mengasingkan diri kerana syaitan mudah mempengaruhi orang yang sering menyisihkan diri.Umpama ternakan terpisah dengan kawannya lebih mudah dibaham harimau.

>> Kita harus pandai memilih kawan,bergaul dan bersahabat dengan orang yang baik kerana merek akan menasihati kita andainya kita membuaat salah.

>> Beramal dengan amalan yang soleh seperti berzikir ke atas nabi.

~~ Apabila kita mendengar bisikan malaikat,hati kita akan terima sesuatu yang baik dan terdorong ke arah kebaikan dan kita lebih dekat dengan Nya.

Jiwa yang bagaimana menjadi tumpuan syaitan ?...

>>> Apabila jiwa kita kotor,penuh dengan sifat mazmumh,jiwa kita akan kotor dan mudah mendengar hasutannya.Kualiti jiwa menjdi antara  faktor yang kita mudah dipengaruhi.Inilah kunci kepada syaitan untuk mendekati seseorang manusia.

>>> Apabila kita jauh dari al-Quran ( jarang atau tidak membaca al-quran ) kita akan senang dipengaruhi oleh bisikan syaitan.

>>> Syaitan akan mudah mempengaruhi mereka yang berkelakuan buruk.Antaranya suka berdusta dan suka melakukan dosa.

Wednesday, 28 November 2012

6 WAKTU MUSTAJAB UNTUK BERDOA.

Menerusi ayat yang di sebutkan, ramai ulama memetik hadis-hadis Rasulullah S.A.W
sebagai panduan untuk menentukan waktu mustajab berdoa. Antara waktu-waktu mustajab
yang pernah di sebut oleh Rasulullah S.A.W adalah seperti berikut:

~~Sepertiga malam terakhir.
~~Antara waktu azan dan iqamah.
~~Ketika sedang sujud di dalam solat.
~~Selesai menunaikan solat fardhu.
~~Ketika sedang berpuasa.
~~Pada malam lailatulqadar dan hari Arafah.

8 PENGHALANG DOA~~~~~~~~

@ Hati yang lalai ketika berdoa.
 
 @ Tidak yakin doa akan di makbulkan.

  @ Memutuskan silaturahim.

   @ Melakukan dosa dan maksiat.

   @ Putus harapan terhadap Allah.

   @Memperoleh sumber pencarian yang haram.

    @Tidak memulakan doa dengan pujiankepada Allah dan selawat.

    @ Tergesa-gesa mengharapkan doa dimakbulkan sehingga berputus asa.

Tuesday, 27 November 2012

Maksud Al-Quran...

~~~ Quran dari segi bahasa bermaksud bacaan.Di dalam al-Quran sendiri duigunakan perkataan Quran dengan maksud demikian,iaitu dalam surah al-Qiyammah ayat 17-18," Sesungguhnya mengumpul al-Quran    ( di dalam dadamu ) dan ( menetapkan ) bacaannya adalah tanggungan kami.( Kerana itu ),Jika telah kami membacakannya,hendaklah kamu ikuti bacaanya."

Definisi al-Quran adalah : Kalam Allah s.w.t yang merupakan mukjizat yng diturunkan ( diwahyukan ) kepada Nabi Muhammad saw dan membacanya adalah satu ibadat.

Kalam Allah yang diturunkan kepada para nabi lain seperti Nabi Musa a.s dan Nabi Isa a.s tidak dinamakan al-Quran.Begitu juga dengan kalam Allah seperti hadis Qudsi tidak dikira sebagai al-Quran,malah tidak dianggap ibadah jika membacanya...

~~ Assalamualaikum...

1- Ya Allah,lindungilah kami dari syaitan yang menghembuskan rasa was-was dan perasaan riak yang boleh melenyapkan pahala ibadah kami...

2- Ya Allah,lindungi kami dari syaitan yang berusaha merosakkan niat di dalam hati-hati kami,agar kami menyekutukannya dengan kepentingan-kepentingan lain,selain daripada - MU.

3- Ya Allah,lindungilah kami dari syaitan yang memperlihatkan kecantikan dan keindahan dalam perkara yang merosakkan.

4-  Ya Allah,lindungilah kami dari syaitan yang memperdengarkan perkara-perkara buruk dengan disulami irama merdu,asyik dan menggamit rindu melalaikan.

5- Ya Allah,lindungilah kami dari syaitan yang menginginkan lidah kami menyebut kata-kata nista dan dusta.


Sesungguhnya SYAITAN adalah musuh kami yang nyata.
Datangnya dalam pelbagai bentuk dan rupa,yang berada sangat dekat sehingga mengalir dalam salur darah kami.

Lindungilah kami Ya Allah ! Lindungilah kami agar kami terus berada di landasan MU,dan tidak terjerumus ke jalaan SYAITAN...Amin !!

Thursday, 2 August 2012

Khas untuk kite semue...


Cuba Kite Hayati Petikan Ini...

Wahai ustaz sekalian..

Pada bulan puasa begini, tuan-tuan tentu jarang nak bagi kuliah macam biasa bukan? Kalau adapun tazkirah ringkas di antara waktu selang solat tarawikh, jadi oleh kerana tuan tuan dah tak dapat nak bagi tazkirah macam bulan bulan yang lain, maka apa kata aku bagi takzikrah dan nasihat untuk ustaz sekalian…

Aku bukan nak cari salah ustaz, aku nak belajar cakap ugama.., kalau aku salah harap ustaz dan ustazah serta para ulamak sekalian dapatlah menegur aku dengan hikmah dan bijaksana macam Lukman nur hakim…

Wahai ustaz sekalian..

Apabila tiba bulan sya’aban dan Ramadhan.., tuan tuan selalu bercerita tentang Puasa dan segala hal yang berkaitan puasa, tapi dari tahun ke tahun aku perhatikan jarang ustaz dan ulamak yang bercerita panjang lebar tentang I’tikaf…, kalau cerita sikit sajer dan terus masuk bab Qiaimulai berjemaah, aku yang jahil bab ugama ini keliru sikit bila ustaz cerita bab I’tikaf tetapi di simpulkan dengan qiaimulai berjemaah…

Apa yang aku bodoh-piang dalam bab ugama ni paham, I’tikaf dan qiaimulai adalah dua perkara yang berlainan, iaitu I’tikaf hanya boleh di buat di masjid sementara qiaimulai (berdiri malam) boleh di buat di mana sahaja.., jadi bila aku rujuk sejarah Nabi Muhammad s.a.w bahawa adalah satu sunnah Nabi s.a.w beri’tikaf di masjid selama 30 hari dalam bulan ramadhan, yang mana Baginda mendirikan khemah dari Turki.

Wahai ustaz sekalian..…

Aku tak pernah nampak lagi (kat tempat aku ler ni) ustaz dan ulamak beri’tikaf di masjid, apatah lagi khemah dari turki, jadi aku nak tanya..

Kat mana ustaz sekalian beriktikaf?
Bagitahulah aku sebab aku pun nak joint gak…, jika ada!

Kat tempat aku, biasa yang di buat oleh ustaz dan ulamak adalah qiaimulai berjemaah, bagi aku yang hina ini, lebih baik solat tahajjud di buat berangsingan macam Nabi s.a.w buat, bolehlah nak menangis puas puas dan nak panjangkan bacaan atau rukuk serta sejud sesuka hati.., baru datang feel.., eh eh, aku bukan nak cerita pasal tahajjud, aku nak cerita pasal I’tikaf..

Wahai ustaz sekalian..…

Tuan tuan sedia maklum akan amalan Nabi beriktikaf ini mengikut hadith dan sejarah, iaitu sememangnya sudah menjadi Sunnah Nabi untuk beriktikaf sepanjang bulan ramadhan, dan pada tahun kewafatannya baginda SAW telah beriktikaf selama dua puluh hari.. dan ada ulamak yang menyatakan bahawa beri’tikaf sepuluh hari terakhir ramadhan adalah sunnat muakad!

Jadi Wahai ustaz sekalian..…, kat mana tuan tuan iktikaf, buatlah pengumuman, senang kami para jemaah untuk tumpang berkat tuan tidur di masjid…

Wahai ustaz sekalian..…

Di Zaman nabi, jika nak cari nabi just pergi masjid, dan kemungkinan atau peratus kebarangkalian untuk jumpa Nabi saw adalah tinggi kerana Nabi kerap beriktikaf di masjid, dan pada bulan Ramadhan, memang confirm Nabi beriktikaf di masjid.., maka bolehlah tumpang berkat tidur di sisi Nabi SAW, boleh tengok nabi solat sambil bengkak kaki, boleh dengar dada nabi yang merintih seperti cerek mendidih, boleh lihat nabi menangis hingga basah janggutnya…tapi sekarang, wahai ustaz kat tempat aku, .., mana ustaz sekalian beriktikaf pada 10 hari akhir ramadhan? Mana ustaz pergi wahai ustaz,?

Aku sungguh terkilan rasanya bila pergi masjid pada 10 malam terakhir setiap tahun, takde ustaz yang beriktikaf..sungguh terkilan, mana pergi ustaz sekalian? mungkin mereka beriktikaf kat masjid lain..tapi kat mana masjid tu? Aku pun nak tumpang berdiri malam bersama ustaz yang alim..isk..isk..

Wahai ustaz sekalian..…

Ada antara ustaz yang di jemput berceramah dan buat forum perdana, ceramah isu isu semasa dan macam-macam program keugamaan, tapi di mana mereka ini beriktikaf, di hotel? Di rumah? Kenapa tidak di masjid?, aku ada banyak masalah ugama yang nak rujuk pada ustaz dan ulamak.., kenapa tak beriktikaf sahaja di masjid pada 10 akhir ramadahan, takut ke tidur sekejap sebelum tahajjud di masjid?

Wahai ustaz sekalian..…

Aku dapat tahu bila ustaz berceramah ada yang mendapat banyak duit, dan aku rasa mungkin belum ada lagi mana mana jabatan ugama yang sanggup sediakan duit untuk ustaz sekalian beriktikaf, takpe ustaz..Nabi dulu iktikaf pun tak dapt duit gak.. Dan tak di nafikan tidur di hotel atau di rumah, bila di bandingkan memang tak selesa tidur di masjid, tapi masjid akhir zaman ni dan ada karpet yang tebal, kipas dan mungkin ada air cond, tapi jika nak di bandingkan dengan masjid Nabawi zaman Nabi dulu.., bagai langit dengan bumi..OH!

Wahai ustaz sekalian..…

Ada cerita dari kawan-kawan (aku tak tahu betul ke tak.., sebab tak pernah pergi) iaitu jika kita pergi kuil hindu atau gereja pada jam 3 pagipun, akan ada tok sami atau paderi yang duduk(macam beriktikaf) dalam tempat ibadat mereka, menunggu penganut datang mengadu masalah…, tapi dalam ugama islam kita, kalau pergi masjid jam 3 pagi, takde orangpun, apatah lagi ustaz dan ulamak, ada pulak yang berkunci!! Lepas tu taruk sign board: DI LARANG TIDUR DALAM MASJID!!, sia sia ilmu sunnah bab adab tidur di masjid jika awal awal lagi AJK masjid tak bagi iktikaf..Walhal, Nabi dan sahabat selalu tidur dengan niat beriktikaf di masjid…,

Wahai ustaz sekalian..…

Tuan tuan pun tahu, bahawa sekarang ni kilang TV, Kilang kipas, dan lain-lain kilang sedang hidup 24 jam, pekerjanya keluar masuk mengikut shift, maka kita dapati dalam semua rumah telah masuk TV dan kipas…
Tapi hari ini, masjid tidak hidup 24 jam, sekejap bukak sekejap kunci…jam 9 malam dan tutup, macamana amalan ugama nak masuk dalam rumah jika kilang “rohani” bukak sebelum magrib dan tutup selepas isyak?

Aku rasa jika kilang TV bukak sebelum magrib dan tutup selepas isyak, maka takdelah TV kat mana mana rumah, baru nak pasang skrin dah tutup kilang, camne.., begitulah masjid zaman sekarang, orang pergi sekejap sekejap sahaja macam tandas.., kerana itulah tak pelik jika banyak maksiat…, masjid tempat membina rohani tak hidup 24 jam.., mana pergi ustaz dan ulamak, adakah nak tunggu peruntukkan dari kerajaan baru nak fikir hidupkan masjid 24 jam?

Jika kita rujuk masjid Nabawi zaman Nabi dahulu, hidup 24 jam, jemaah keluar masuk, azan dua kali, tanda tukar *shift…

*Sahabat buat shift untuk memakmurkan masjid..

Ada golongan suffah lagi yang tinggal di masjid, malahan tawanan perangpun di ikat pada tiang tiang masjid, dan akhirnya mereka tawanan perang masuk islam secara sukarela kerana terkesan dengan amalan sahabat yang memakmurkan masjid Allah…

Firman Allah: Sesungguhnya yang memakmurkan masjid Allah ialah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat (at taubah:18)

Ustaz tafsirlah sendiri ayat ni, aku jahil.., dan pendapat aku, beriktikaf adalah salah satu cara memakmurkan masjid Allah…

Wahai ustaz sekalian..…

Marilah kita memakmurkan masjid Allah dengan menghidupkan masjid selama 24 jam.., buatlah shift, ustaz dan ulamak kan ramai, lepas tu duduk tunggu ummat kat masjid, senang orang ramai jika ada masalah ugama boleh pergi kemasjid untuk rujuk ustaz dan ulamak, boleh rujuk ustaz walaupun jam 3 pagi, takdelah jadi macam sekarang, ummat tak tahu nak rujuk kat mana, last last just baca blog, baca FB, baca web syiah, lepas tu sesat, tafsir al-quran sendiri, ulamak dan ustaz jugak yang bertanggung jawab..kot..isk..

Wahai ustaz sekalian..…

Tahukah ustaz, Bila aku tulis blog dan cerita cerita ugama, maka aku dapat beratus ratus email masalah ugama yang ummat islam di seluruh dunia kirim, aku suruh mereka rujuk ustaz dan ulamak, tapi mereka tak tahu nak rujuk kat mana, kerana mereka tak tahu nak cari ustaz dan ulamak kat mana..oh!, lalu aku cuba jawab gak soalan mereka lebih kurang dengan ilmu aku yang cetek ini.., jika ustaz ada masa, cuba rujuk post aku yang dulu-dulu, betul ke tak penjelasan aku, jika salah, tolonglah betulkan ustaz, aku mengaku, aku tak pandai macam ustaz ulamak dalam bab bab ugama ni..isk..isk.., uhuk!

Wahai ustaz sekalian..…

Nasihat ihklas dari saya yang bukan ustaz ni adalah…
Tuan tuan kena bersedia untuk duduk kat masjid 24 jam secara shift, macam doctor duduk kat klinik 24 jam, macam polis duduk kat balai polis 24 jam dan macam bomba duduk kat balai bomba 24 jam..

Bila doctor duduk kat klinik 24 jam, maka kita dapati kat malaysia ni takdelah ramai yang berpenyakit serius, sebab klinik bukak 24 jam..

Bila bomba duduk kat balai bomba 24 jam, maka kita dapati kat malaysia ni takdelah banyak rumah yang terbakar.., sebab balai bomba bukak 24 jam..

Bila polis duduk kat balai polis 24 jam, maka kita dapati kat malaysia ni takdelah ramai sangat orang jahat, sebab balai polis bukak 24 jam..

Tapi hari ini, Wahai ustaz sekalian..…

Tuan tuan sibuk bercerita masalah ummat dan mencela maksiat yang mereka lakukan, tapi tuan tuan tak duduk kat masjid 24 jam, macam doctor, polis dan lain lain, maka kita dapati kat malysia ni begitu ramai sekali mereka yang berpenyakit rohani, gejala sosial, murtad, hina Nabi dan lain lain, ini adalah kerana masjid tempat membaiki rohani manusia tidak beroperasi 24 jam…, macam balai polis dan balai bomba!

Wahai ustaz sekalian..…

Hari ini, apabila ummat islam pergi ke masjid Allah, mereka tak dapat penuhi keperluan hati mereka.., orang yang sakit rohani apabila pergi rumah Allah, sakit rohani mereka tetap tak sembuh, mereka rasa kosong, hati tak tenang, lalu pergi mencari ketenangan di tempat lain, di hotel atau di pantai.., kenapa? Kerana masjid tiada amalan rohani orang alim ulamak, Kerana ulamak dan ustaz tiada dalam masjid 24 jam untuk menyelesaikan keperluan rohani manusia…, walaupun masjid ada banyak kemudahan seperti karpet , kipas dan kitab, tapi keperluan hati manusia tetap tidak dapat di penuhi selagi tidak bergaul dengan orang orang yang soleh macam ustaz dan ulamak..

Sesungguhnya penyakit hati ummat islam hari ini adalah dapat di sembuhkan dengan cara bergaul dengan orang yang alim lagi solah macam ustaz sekalian..oh!

Alangkah bestnya jika tuan tuan para ustaz sekalian duduk beriktikaf di masjid 24 jam (bergilir gilir macam doctor/polis/bomba dll), bolehlah aku rujuk ustaz pada bila bila masa.., orang kapir yang baru masuk islam pun senang nak belajar ugama.., orang yang nak curi tabung masjid pun boleh dapat hidayah, golongan berpenyakit imsonia pun sempat lagi belajar ugama jam 3 pagi, juga budak kilang shift, dan lain lain golongan dark rise.

Wahai ustaz sekalian..…

Tuan tuan berceramah dan bertazkirah di masjid, hanyalah 1% dari ummat islam, nun di luar masjid ada 99% lagi ummat islam yang menderita hati dan rohani..siapa nak jumpa mereka? Apabila aku cuba jumpa mereka, mereka enggan mendengar nasihat aku kerana aku bukan ustaz dan ulamak katanya..oh! Kadang kadang ada ustaz yang marah kami berdakwah kerana tak cukup ilmu, habis tu ustaz tunggu apa lagi, sudah penuh ilmu di dada, tak kan mengkritik sahaja, turun padanglah ustaz, baru betul, Alangkah indahnya pemandangan jika Tuan guru Nik Aziz, atau Haji Hadi , atau Ustaz Fahtul Bari atau siapa siapa sajelah yang bergelar ustaz dan ulamak pergi buat ziarah dari rumah ke rumah macam Nabi buat dan ajak ummat ni beriktikaf di masjid terutamanya dalam bulan ramadhan.., Nabi yang pangkat tinggi pun berdakwah dari pintu ke pintu cari ummat, ustaz sekalian tak kan nak goyang kaki tunggu ummat..?

Wahai ustaz sekalian..…

Hari ini sudah kedengaran para paderi pergi ketuk pintu rumah orang islam dan ajak orang islam masuk kristian, tuan tuan para ustaz sekalian kerap menyalahkan ibu bapa atau kerajaan yang gagal menjaga anak dan rakyat, tetapi kenapa tidak para ustaz sekalian pergi ketuk pintu rumah orang islam yang jahil, atau rumah orang cina dan India yang dah bertahun tahun duduk Malaysia, ajak mereka masuk islam…, ya, betul, ajak orang cina dan India masuk parti islam adalah mudah, tapi nak ajak orang cina dan India masuk islam tu yang payah!, dan itulah kerja Nabi...

Wahai ustaz sekalian..…

Memang benar orang sakit itu salah kerana tak pandai jaga kesihatan, tapi apa kata kerajaan jika hospital gagal beroperasi 24 jam kerana doctor tak bersedia nak berkerja lebih masa?

Memang benar orang jahat itu salah kerana buat jenayah, tapi apa kata kerajaan jika pihak polis gagal beroperasi 24 jam kerana polis tak bersedia nak berkerja lebih masa?

Memang benar rumah terbakar itu salah penghuni rumah yang tak check ELCB dia, tapi apa kata kerajaan jika bomba gagal beroperasi 24 jam kerana bomba tak bersedia nak berkerja lebih masa?

Dan..Memang benar orang murtad / ahli maksiat / pendosa / penzina / itu salah kerana tak pandai jaga iman, tapi apa kata Allah jika masjid gagal beroperasi 24 jam kerana ustaz sekalian tak bersedia nak bertugas lebih masa?

Kalau di fikir-fikir, tahulah aku akan puncanya bertambah gejala maksiat dan ahli murtad di kalangan ummat islam ini berpunca dari siapa..oh..

Bukan semua pesakit dapat datang ke klinik jumpa doctor, ada pesakit yang kritikal, yang mana doctor kena datang merawat dia di rumah…

Begitu jugak ummat ini, hari ini ustaz sekalian berceramah di masjid, yang datang mendengar adalah mereka yang dah ada iman.., tapi di luar sana ada yang iman mereka tahap kritikal yang mana ustaz dan ulamak kena jumpa mereka di rumah!

Buatlah macam saidina Umar, yang selalu meronda seluruh kampong dan berjumpa dengan bermacam macam manusia, yang tipu jual susu bercampur air, yang sakit nak beranak, yang rindu pada suami, yang kebulur tak de makanan, yang sedang minum arak, yang tak pergi solat jemaah dan macam macam lagi…
Susah sangat nak ikut Nabi, ikut saidina Umar meronda kampung tak mampu ke duhai ustaz sekalian? Main badminton atau ping pong boleh, jalan jalan lagilah boleh, tak gitu?

Atau macam ini sahajalah, tuan tuan duduk kat masjid macam amil zakat duduk tunggu orang bayar zakat…, maka biarlah aku yang bukan ustaz ini dan rakan rakan aku yang juga bukan ustaz pergi dari pintu ke pintu, dan ajak mereka ke masjid dengar tazkirah dari tuan.., macam mana?

Anggaplah diri tuan tuan macam doctor pakar sementara kami pula hanyalah pemandu ambulance, atau pemdau keretyamayat, yang mana aku dan kawan kawanku akan cari mereka yang sudi di ubat lalu bawa mengadap tuan untuk di ubat kerana tuan tuan ustaz sekalian adalah pakar penyakit rohani…, diamlah tuan di masjid, biarlah kami membantu tuan-tuan..insyaAllah..

Wahai ustaz sekalian..…

Aku hanya manusia bodoh yang tak pandai ugama, tuan tuan bijak bercakap dan mendapat bayaran untuk kerja tuan tuan, mengakhiri post ini, pada 10 terakhir ramadhan, marilah kita beriktikaf menghidupkan masjid 24 jam bersama sama macam Nabi SAW buat, kerajaan tak marah rasanya jika para ustaz sekalian tidur di masjid, jadi apa yang kerajaan tak nak buat (hukum hudud misalnya) ada antara ustaz dan ulamak yang meradang dan sanggup berkorban untuk berkempen di sana sini, tapi beriktikaf di masjid tidak pula di larang kerajaan, kenapa tak buat? Inipun perintah Allah, dan Sunnah Nabi?

Wahai ustaz sekalian..…

Bagitahulah kami jika tuan tuan ada buat majlis beriktikaf selama 10 hari di masjid macam Nabi Muhammad saw buat, kami nak ikut, kami nak tumpang berkat tuan tuan para ustaz sekalin dengan duduk sepanjang malam bersama tuan tuan, bersahur dan bertanya soalan ugama sama sama sampai subuh..

Maafkan aku yang jahil sejahil-jahilnya bab bab ugama, mungkin ustaz sekalian ada hujjah dan dalil untuk tidak beriktikaf di masjid, salam sayang dari aku yang hina ini dan terima kasih kepada tuan tuan para ustaz dan ulamak yang mulia, sepengetahuan aku, doa-doa ustaz dan ulamak amatlah makbul dan berkat, maka berdoalah Wahai ustaz sekalian.. akan apa yang terbaik untuk ummat dan jika teringat, sertakanlah aku seorang hamba Allah yang berdosa ini dalam doamu, aku adalah seorang peminta, dan selalunya seorang peminta di mata ustaz dan ulamak mempunyai hak yang harus di tunaikan.., hak aku, didoakanlah aku supaya selamat dari azab api neraka! Isk,,isk..

Sekian.

*****

Penutup dan cadangan

Sekiranya aku menjadi pemimpin Malaysia..(ada hati tu!-woha) atau anggaplah ini satu cadangan dalam parlimen bagi mengatasi masalah gejala sosial..

Maka aku akan wajibkan ustaz dan ulamak yang menjadikan bidang ugama ini sebagai sumber pendapatan, beriktikaf di masjid atau dalam erti kata lain mereka ini mestilah menghidupkan masjid 24 jam dengan membuat tiga shift, macam balai bomba / klinik / balai polis jugak…

-shift pertama, masuk sebelum subuh, balik selepas zohor..
-shift kedua, masuk sebelum zohor, balik selepas isyak
-shift ketiga, masuk sebelum magrib, balik selepas subuh…

Tentang siapa yang nak buat kerja ajak orang ke masjid, biarlah kami rakyat Malaysia yang telah di beri tazkirah secukupnya oleh ustaz dan ulamak mengenai kepentingan berdakwah, lalu bertebaran di seluruh kampong jumpa manusia dari hati ke hati, ustaz dan ulamak tunggu sahaja macam amil zakat  tunggu orang bayar zakat fitrah..

Maka segala macam manusia yang mengidap penyakit rohani, akan di bawa ke hadapan ustaz dan ulamak yang telah sedia menanti untuk merawat manusia manusia sebegini..insyaAllah!

Maka mana mana tempat yang masjidnya hidup 24 jam, ada orang ulang alik berjemaah, ada orang bangun malam bertahajjud, dan ada yang buat ziarah jumpa dan berpisah hanya kerana Allah, maka menurut hadith, tempat itu akan di turunkan rahmat, dan akan di hindarkan bala, insyaAllah..

Namun demikian, Wahai ustaz sekalian.., tak payah tunggu elaun dari kerajaan atau desakan pembakang untuk beriktikaf di masjid, buat sahaja kerana Allah, inilah caranya dalam melahirkan modal insan menurut kata Mahadir, pembentukkan masyarakat madani menurut kata Anuar ibrahim, Serambi mekkah menurut Haji hadi , Islam hadari menurut PakLah,  dan Ummat terbaik menurut Hamka Keretamauat-woha!

Wahai ustaz sekalian..…

Tak payah tunggu elaun dari kerajaan untuk berik’tikaf…
aku bagi sedikit fadhilat I’tikaf..

Daripada Ibnu Abbas r.a, berkata bahawa Nabi Muhammad SAW telah bersabda:

Sesiapa yang beri’tikaf sehari kerana mencari keredaan Allah, maka Allah akan jadikan antaranya dengan neraka tiga parit dan satu parit adalah lebih besar dari jarak antara lagit dan bumi’.
kalaulah ini ganjaranya bagi satu hari I’tikaf di masjid, maka betapakah kadar ganjarannya jika beri’tikaf selama 10 hari akhir ramadhan? Subhallah…, nikmat mana lagi yang aku dustakan..

Akhir kata:

 Allah telah pilih Nabi Muhammad saw dan para sahabat beriktikaf pada 10 hari terakhir ramadhan, hari ini, apabila kita tak dapat beri’tikaf di rumah Allah:. adakah kerana kita tak nak pergi, atau Allah yang tak nak pilih kita? kerana tak suka pada kita..oh..

Thursday, 12 July 2012

24 PERKARA JANGAN DI LAKUKAN~~~

•  Jangan sengaja lewatkan solat, ia tidak di sukai ALLAH SWT.

•  Jangan ke bilik air tanpa alas kaki (selipar)...di kuatiri terbawa keluar najis dan mengotori seluruh rumah kita.

•  Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing..Makruh kerana ianya membahayakan.

•  Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah di gunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.

• Jangan tido selepas solat subuh,..nanti rezeki mahal kerana berpagi-pagi membuka pintu berkat.

• Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan . Nanti makanan yang di makan adalah dari muntah syaitan.

•  Jangan pakai kasut atau selipar yang berlainan pasangan .   Makruh dan mewarisi kepapaan.

•  Jangan keluar rumah tanpa niat membuat kebaikan atau kebajikan . Takut-takut mati dalam perjalanan.

•  Jangan biar mata liar di perjalanan nnanti hti kita gelap di seliputi dosa.

•  Jangan bergaul bebas di tempat kerja. Banyak buruk dari baiknya.

•  Jangan menangguhkan taubat bila berbuat dosa kerana mati bolih datang bila-bila masa.

•  Jangan Ego untuk meminta maaf kepada kedua ibu dan bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.

• Jangan mengumpat rakan dan taulan nanti rosak silaturrahim.

• Jangan lupa bergantung harap hanya kepada ALLAH dalam setiap kerja.Nanti sombong bila berjaya dan kecewa bila gagal.

• Jangan bakhil untuk bersedekah , sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.

• Jangan byak ketawa nanti mati jiwa.
• Jangan biasakan berbohong kerana ia adalah ciri2 munafik dan menghilangkan kasih sayang orang kepad kita.

• Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan kerana doa makhluk yang teraniaya cepat di makbulkan ALLAH.

• Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat lebih utama kekal selama2nya.Carilah kehidupan dunia untuk akhirat.

• Jangan duduk dalam bilik air terlalu lama kerana di situlah tempat tinggal jin kafir dan syaitan.

• Jangan merokok dan mengasapkan kemenyan kerana asap itu adalah makanan jin.

• Jangan lupa membaca BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.dan salam ketika masuk kerumah di kuatiri jin dan syaitan masuk bersama.

• Jangan memakai tangkai kerana ALLH tidak sempurnakan agama pemakainya ( di khuatiri bergantung kepada tangkal , bukan kepada ALLAH).

• Jangan pertikai kenapa ISLAM berkata JANGAN sebab semuanya untuk kebaikan dan sesungguhnya ALLAH SWT itu lebih mengetahui.

(^_________^)



Sempena Ramadhan yang tidak berapa lama lagi yang akan muncul marilah kita

sama2menghayati ceramah dari Ustaz Kazim ~~~semoga sedikit sebanyak dapat

mengajar kita kearah kebaikan...InsyaAllah..




(^_______^)

Monday, 9 July 2012

~~~ Naskah Cinta ~~~

Naskah Cinta
Bersama kita bina mahligai cinta ini,
Dengan berbatukan keikhlasan,
& bertiangkan kejujuran…utuh…
Inilah rahsia mahligai cinta kita,
walau sudah berabad usia…cantiknya tak luntur,
kau lah raja di hati isteri,
pendamping yang setia khidmat,
mengeluh tidak pernah terluah,
jauh sekali mengungkit jasa,
biarpun ribut hadir menghakis keikhlasan,
& taufan melanda meruntuhkan tiang kejujuran,
Namun badai itu  persis hiasan mahligai kita,
Suamiku, kekasihku, sahabatku,
Setelah ku serahkan jiwa ini hanya pada ILAHI & kekasih-Nya,
Kau lah satu-satunya lelaki yang bertahta di hati ini,
Tiada yang lain hanya kau kekasih ku..
Cintaku pada mu bagai kasihnya pantai pada laut,
Biarpun laut bergelora rakus & ombak menghempas ganas,
Namun setia pantai tetap di sisi laut,
Dan ku tahu cinta kau pada ku,
Seperti  huruf-huruf yang terpatri dalam kitab,
Tak akan pudar & lenyap,
Suamiku,
Telah tercatat di Luh Mahfuz yang kau akan pergi dulu,
Sebelum sempat menatap senyum ku buat terakhir kali,
Kau tak lagi di sisi meniti senja bersamaku,
Hati yang sayu kini kian pilu,
Ku pahatkan doa ketika siang & malam…ketika jaga mahupun lena,
Tak akan putus…ku mohor agar kau tenang dalam penantian,
Penantian seorang hamba yang kerdil mengadap Pemilik nyawanya,
Suami ku,
Kan ku hadiahkan senaskah cinta bacaan kalam suci,
Ku seru rindu ini dengan al-ikhlas,
Tanda aku masih mencintai mu,
Sambutlah kiriman ini buat peneman diri mu,
Biarpun jasad mu  jauh di dasar bumi,
Namun hati mu ku semadikan indah di kamar hati ini,
Ku genggam erat semangat mu sebagai bekalan demi memelihara cinta kita,
Dan menjaga amanah mu anugerah Ilahi buat kita,
Berakhirnya riwayat citra cinta kita di dunia,
Ku simpan kitab cinta ini biar menjadi sejarah indah sepanjang bersama hayat mu,
Kerana diri mu tiada pengganti…
Sabar ku menanti saat kita diketemukan semula,
Bertemu di Raudha impian,
Demi mencoret kembali lembaran indah naskah cinta kita….
Ya Robbul ‘izzati perkenankanlah doa ku,
Jadikan ku bidadari Taman MU..aku ingin damping suami yang budiman ini…
' ~~~~~~ '

( Kucoretkan Buat Arwah Suamiku )

Friday, 29 June 2012


Di Kansas City..


Perjalanan balik ke Malaysia dari China

Thursday, 28 June 2012

Suami ku dalam kenangan..


Dengan kawan baik Rick Berry,
Michelin Aircraft Tyre Design Engineer..


Selepas breakfast di Kansas..


Beijing China





Cairo

  
Forbidden Palace,Beijing China..




Chimney Rock di North Carolina..US..


Majlis perkahwinan anak sepupu arwah suamiku ~~~bersama2 ibu saudara
suamiku (Mak Lang Seremban) hanya tinggal dalam kenangan
Mak Lang Norwijah, diri aku, dan suami..
Al-Fatihah.

~~


Kenangan terindah ku bersama kekasih hati ( suamiku )..


Ulang tahun perkahwinanku ~~ yang ke 33 tahun..


Kenangan manis antara ku & dia...
Masih tidak dapatku melupakanmu ~~~betape saat2 indah kita bersama2 dulu
susah senang kita berganding bahu bersama....kita memulakan hidup dengan keadaan 
yang sederhana....tapi amat bahgia sekali di sampingmu....betape kau menyayangiku 
dengan sepenuh hati....sanggup melayaniku setiap masa ...
aduhai...
semua itu hanya tinggal kenangan ..
kenangan yang abadi..
itulah 
arwah suamiku 

RIDZUAN MUSTAPA
dalam kenangan.
AL-FATIHAH..