Friday 7 December 2012

~~ KEKAYAAN ADALAH YANG KAYA JIWANYA...

>>>  Jiwa yang kaya..

Jiwa yang kaya adalah lahir dari rasa redha dengan ketentuan Allah dan menyerahkan segala urusan hanya kepada-Nya.Kerana ia tahu bahawa apa daripada Allah adalah lebih kekal dan lebih baik.Kerana dia pilihan dan ketentuan Allah adalah terbaik buatnya.Dia juga redha dengan apa yang Allah berikan kerana dia yakin rezeki Allah tidak akan pernah habis.

Jiwa yang kaya adalah yang mengutamakan syariat dalam pengurusan hartanya.Ia lebih mengutamakan harta yang halal walaupun sedikit berbanding harta yang berlimpah-limpah,tetapi tidak pasti halal haramnya.Kerana ia lebih  yakin bahawa harta yang halal dn dicri mengikut syariat adalah lebih berkat.Maka saat itu,ia akan hidup dengan hati yang tenang dan jiwanya yang berbahagia.Pada ketika itu,ketenangan dan kemuliaan yang diterima adalah lebih berharga daripada segala perhiasan dan kekayaan di dunia.


>>> Jiwa yang miskin..

Jiwa yang miskin adalah jiwa yang tidak redha dengan ketentuan Allah,tidak pernah berasa cukup dengan apa yang Allah berikan.Bahkan sering meminta tambah dari mana sahaja yang ia boleh.Dan sekiranya apa yang dicari itu hilang atau tidak dipeolehi,ia akan bersedih dan berduka cita.Maka mereka itu bukan setakat miskin harta malah miskin juga hatinya.

Jiwa miskin juga adalah jiwa yang tidak pernah bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan.Tidak pernah berasa puas dengan kesenangan yang diterima.Sentiasa sibuk untuk memenuhi nafsu dan mencari perhiasan dunia.Mereka kaya harta tetapi jiwanya miskin.

Jiwa yang miskin juga ialah yang sanggup mengadakan iman dan mendahulukan kekayaan berbanding larangan Tuhan.Kerana ia lupa bahawa yang memegang rezeki adalah Allah.Ia juga lupa bahawa kelak akan dtanya hartanya,ke mana  ia dibelanjakan dan dari man ia mendapatkannya.

" Lihat kepada mereka yang lebih rendah daripadamu dan janganlah melihat kepada mereka yang lebih tinggi daripadamu.Maka sesungguhnya ia sangat penting supaya kamu mempertikaikan nikmat Allah ke atas mu."
( Tirmizi,kitab sifat al-Qiyamah,No,2513 )....

No comments:

Post a Comment