Tuesday, 27 March 2012

♥  Bobot & Dhia ~ ~ tengah bergurau sende....Inila keje dorang hari-hari bergumpal-gumpal ermmm....




♥ Bobot merajuk....lari membawa diri di atas pokok...~~~ =D ~~~

Eeeeeee...Geramnyeeee......~~
♥ Ustaz Azhar Idrus-Toyol...

♥ Ust Azhar Idrus- " Baik Sungguh "


Pertandingan lembbu 'bodo' sedunia.....
♥  Ustaz Azhar Idrus-Bila mati baru mari masjid.....

♥   Hari ini aku resah sekali x tau knape.....aku kehilangan kawan2 dlm FB aku ....adakah ini semua kesilapan diri akukahhh???? jawapan nya aku sendiri x tau.....atau aku pura2 x tau.....oohhh Tuhan ..hambamu ini resah sekali ....gelisah sekali...hati di robek2...hari2 aku menangis dlm khayalan  dan reality kalau bolih meraung semau2nya....adoiiii....tolonglah aku ...mana kawan2,...mana dia org yang paling hampir memahami diriku????dimanakah kauu....muncul lah wahai teman ....huhuhuhu...

Sunday, 25 March 2012

♥ Sepanjang perjalanan ke Kuantan ....cantik sgt bukit2 yang menghijau dan sejuk mata memandang.....







ASALKAN HATINYA BAIK?


Anak muda di hadapan saya terus mengasak saya dengan hujah-hujah logiknya. Senang melihat anak muda yang berani dan berterus-terang begitu. Hujahnya tajam dan menikam.
“Tidak semestinya wanita yang menutup aurat itu baik, “ tegasnya.
“Saya kenal beberapa orang wanita yang menutup aurat… perangai mereka ada yang lebih buruk berbanding wanita yang tidak menutup aurat,” tambahnya lagi.
Saya diam melihat dia berhujah dengan akal dan pengalaman. Namun pengalamannya agak terbatas. Berapa ramai wanita yang dikenalinya dalam usia semuda itu? Dan akalnya juga terbatas – aqal perlu dirujuk kepada naqal. Mesti memahami prinsip ilmu wahyu terlebih dahulu, kemudian barulah kita bebas menggunakan fikiran dan pengalaman tanpa terbabas.
“Sebenarnya, apa yang cuba awak sampaikan?” tanya saya lembut.
“Saya nak tegaskan bahawa wanita yang baik tidak semestinya menutup aurat.”
“Justeru, wanita yang jahat itu ialah wanita yang menutup aurat?” jolok saya melayan pola logiknya berfikir.
“Er, er, bukan begitu. Maksud saya, baik atau buruknya perangai seseorang wanita tidak bergantung pada pakaiannya, samada dia menutup aurat atau tidak.”
“Apa ukuran awak tentang nilai kebaikan seorang wanita?” kilas saya tiba-tiba.
“Jujur, terus-terang, pemurah, lemah-lembut…”
“Itu sahaja?”
“Ya. Pada ustaz pula apa ukurannya?”
“Kita hanya manusia. Akal kita terbatas. Ukuran dan penilaian kita juga pasti terbatas. Jika diserahkan kepada manusia mentafsir apa itu kebaikan, akan celaru dibuatnya.”
“Mengapa?”
“Kerana setiap manusia ada jalan berfikirnya sendiri. Saya bimbang nilai kebaikan akan menjadi suatu yang relatif dan subjektif, padahal kebaikan itu juga seperti kebenaran… ia suatu yang objektif dan mutlak, ” akui saya terus-terang.
“Habis, untuk apa kita diberi akal? Kita harus rasional dan logik!”
Saya cuba senyum lantas berkata,” akal perlu tunduk kepada penciptanya, Allah. Fikiran mesti merujuk kepada Al Quran dan Hadis. Itu kan lebih tepat… Ilmu kita terbatas, ilmu Allah Maha Luas.”
“Jadi akal kita untuk apa?” desaknya lagi.
“Untuk memikirkan apa hikmah kebaikan yang telah ditentukan Allah dan bagaimana melaksanakannya dalam kehidupan.”

BAHAGIAKAH KITA?

  

SAYANG…BAHAGIAKAH KITA?

Sepasang suami isteri sedang menaiki basikal pada suatu petang. Suami di hadapan, manakala isterinya membonceng di belakang. Mereka melalui jalan berhadapan sebuah vila. Kebetulan di halaman vila tersebut sedang duduk pemilik dan isterinya sambil santai-santai minum petang.
Tiba-tiba pandangan kedua-dua pasangan suami isteri itu bertembung. Pasangan suami isteri yang sedang bersantai di halaman vila merenung pasangan suami isteri yang sedang berbasikal melalui hadapan vilanya.
Walaupun hanya seketika berpandangan tetapi hati mereka sempat berbicara…
“Alangkah bahagianya mereka,” bicara hati suami yang sedang menunggang basikal. “Rumah besar, duduk bersantai pula dengan menikmati makanan yang enak-enak. Isterinya cantik, kereta besar…”
Apa pula bicara hati suami yang sedang duduk bersantai di halaman vilanya?
“Oh, romantik sungguh kedua-dua suami isteri itu. Isterinya memeluk erat di belakang. Alangkah bertuahnya mendapat seorang isteri yang disayangi. Tidak seperti aku, sekalipun mempunyai harta yang melimpah ruah tetapi aku tidak bahagia seperti mereka…” begitulah bisik hati si suami kaya itu.

Saturday, 24 March 2012







♥ Ermm...hayati senikata / lirik dalam luahan kata cinta Yuna dalam video klip niii..menarik~~~~walaupun nampak mcm lagu lama tapi ianya menusuk sehingga ke dalam jiwa sanubari kita......
♥ Kan Ku Ingat Masa Itu:

Indahmu menaikkan semangat dalam jiwaku
Katamu meramaikan setiap kesunyian yg melanda sudut hatiku
Tatapanmu bagaikan nur yg menerangi seluruh otakku
Inikah dirimu, yang maha memiliki hati hampaku
Hitam bukanlah aku...
Putih, begitu indah untuk jiwaku...
Merah jelas aku tak mau...
Inikah engkau yang memberiku Warna...
Menjadikan warna-warnamu sebuah pilihan yang sulit untuk kutau
Kehilangan ini membuatku resah
Kehilangan ini membuatku menjadi seorang serba salah
Dan kehilangan ini pula yang membuatku bertindak bodoh
Menuruti semua Ego terkutukku...
Menjadikanku semakin dan semakin terperosok dalam lembah kelam
Dan dalam kesendirian ini Aku tengah menyesali segala kelakuanku
Kelakuan yang membuat aku
kehilangan dirimu Selamanya...

Oh Tuhan...
Andai saja Waktu dapat aku putar kembali
Aku akan melupuskan saat itu
Saat aku akan kehilangannya
Kan aku ubah Senario hidupku
Tapi waktu adalah waktu
Tak mau tau akan Deritaku
Derita yang ku buat sendiri Diatas semua Egoku
Sekarang...
Masa ini...
Aku akan Hidup...
Tak akan kuulang lagi kesalahan itu
Kan kuingat masa itu sebagai jalanku
Jalan menuju sebuah cinta tanpa keEgoan...
♥ Jangan bersedih kerana CINTA....bersedihlah kerana DOSA..

♥ Sama-sama lah kita menghayatinya......erm..sesekali elok juga kita dengar kesah rumah/tangga.....

Thursday, 22 March 2012

♥   Smokie~~~~Oh Carol.....adusss...memang rock habis ........





♥   Khas di tujukan kepada sesiape yang mengenali aku.....Pussycat ~~~Misissippi erm....hebat sgt,...
                                            besttttt !!!!!!! marilah kita layan sekejap eehh...


♥   Suami: Ayang, abang nak kahwin lain boleh?

     Isteri: Boleh, tapi syaratnya kena belajar grammar English dulu.
     Suami: Errr... Aaaa, Ok2.
     Isteri : Satu tu "Singular"; dua atau lebih "Plural", kan?
     Suami : Betul...
     Isteri : One car sebagai singular, two cars pula sebagai plural. Apa bezanya?
     Suami : Ohhh... tambah huruf "s" untuk yang plural tu kan?
     Isteri : Betul tu. Sama juga la untuk abang..
     Suami : Macam mana pula boleh sama?
     Isteri : Satu isteri abang MAMPU, jika dua isteri dah jadi plural, maka abang MAMPUS, tambah "s" je, kan?
     Suami : gluuppp???!!! Err abang gurau je tadi. hihi.


♥   Noraaaa..... Mustika hati.... Oh Dewiii...."
Terngiang-ngiang lagu nyanyian Latif Ibrahim di era 70-an. Memang meletup giler lagu ni, kira antara lagu evergreen jugak la. Latif Ibrahim top sgt dulu bila berlakon dgn Sharifah Aini dalam filem Hapuslah Air Matamu. Boleh dikatakan arwah ni jejaka idaman malaya pada zamannya. Semalam Mimi(anakku) hantar msg, ringkas kirimannya.."Mak, ayah ckp latif ibrahim meninggal. betul ke? :'( kembar ayah tu kan..." Memang wajah suamiku ada iras dgn arwah.. itu yg buat kami sayu.. Al-Fatihah...









Tengah layan lagu2 ABBA...bersama2 Ina Comel....bersama2 Bobot and Diah yang begitu nakal di atas meja ni......
♥   ermmm..letihnya badan....huhuhuhu....besok nak gerak ke Kuantan ~~~~`kemungkinan tido kat      sana , hotel dah booking kat De Rhu hotel tempat biasa aku sejak dulu2 lagi bersama anak2 ketika mereka di alam perkolahan menengah  lagi...sekarang hanya tinggal aku, Ina comel, n hubby...hehehe....
♥   Tadi aku kluar ke dewan utk uruskan kawan2 yang akan pergi masuk perbarisan di Matsushita pada ahad ni....melantik siapekah yang akan uruskan ketika majlis di jalankan....Syukur alhamdulillah ramai juga yang akan turut serta nnti..
♥   Hari ni betape genbiranya hatiku..entah knape aku x tau...ermm....mungkinnn...ada sesuatu kot~~`adoiiii happy sangat...
Bermulanya selepas asar aku mengemas lagi kawasan rumah yg berterabur...erm..ape lagi kucing2 kesayanganku tu buat hal lagi.....tak tahan aku nak mencium bau yang menyengat lubang hidungku ini...Aku sebenarnya dah dapat pengganti Chinta yang telah mati beberape bulan lepas...kesedihan aku dan family masih terasa lagi ...ape nak buat dah ajal dia telah sampai...aku terima dengan tenang.....
Kucingku yang baru ini nama dia ku panggil BOBOT...cantik kan namanya...hehehe....manja sekali warnanya kelabu ,...bulunya panjang2...cantik ..kalau di pandang memang "Ciut"
Erm sekor lagi tu...dah berumur sikit...namanya DIAH ...warna bulunya kuning keemasan...erm Si Diah ni selalu sakitkan hati aku ...dia tu x nak mengalah langsung dari adiknya Si Bobot...kadang2 bergurau senda berlebih2an ,...bergumpal2 depan TV....dua beradik ni....adoiiiiii....ape la nak jadik siang malam asyik bergumpal dua beradik ni...= D.
walaupun begitu aku happy sangat dgn mereka...hidup dalam dunia dorang yang x tau susah senangnya hidup ni...
Agaknya dunia dorang ni mcmana laaa agaknya....aku cuba juga berpikir....erm....KUCING la katakan..mana nak sama dgn manusia betul tak????Ahhhhhhhhh.......penatnyaaaaa...

Monday, 19 March 2012

♥   Malam ni aku bersama2 Ina tersayang melayan blog...best jugak ehh...sambil makan udang butter prawn yang di masak oleh hubby ku....sedap sangat....kat TV tengah ada movie China romantis sekali ...hensemnya hero....heroin pun bolih tahan....
♥   Petang tadi aku ke seksyen 20....menuju bank utk mengeluarkan sedikit wang perbelanjaan ...kemudian menuju ke kedai bunga mencari bunga2 utk majlis walimah anak kedua ku....selepas itu bergerak ke kedai tudung temujanji dengan Norlela (kedai tudung ) utk membuat pembayaran duit tudung dan mengambilnya...sebanyak 31 helai....rm 279 .....
Tepat jam 8.30mlm bergerak ke pasar mlm seksyen 18 mencari kot2 ada lagi jual Yong Taw Foo....erm malangnya dah tutup...terpaksalah beli jer mertabak ngan roti john...sedap jugakkk....
selepas jer beli ikan dan sayur aku pun bergerak balik ke rumahhhh....= D....hehehe..
♥   Hari ini aku sangat sebuk mengemas rumah....erm..boringnya tanpa sesiape pun membantu aku........walaubagaimana pun aku cuba juga utk menghabiskan kerje2ku itu........penat tidak terkira lagi.....badan sakit2 tak tau kenape agaknya.....

Friday, 9 March 2012

♥  Assalamualaikum....

Hai...selamat berkenalan semue....=D...